Visvijver in Rhenen

Hengelsportvereniging De Voorn heeft al jarenlang twee wensen, een eigen clubhuis en een visvijver in de gemeente Rhenen. Het clubhuis is er in 2015 gekomen, het werd geopend op die mooie 10e april, de visvijver blijft op de wensenlijst staan.

In 1970 lanceert de toenmalige voorzitter E. van de Bovenkamp van hengelsportvereniging De Voorn het plan om een visvijver te creëren met aangepaste visplaatsen voor gehandicapten, jeugd en ouderen en deponeert dit plan bij de gemeenteraad van Rhenen. In 1972 is er een uitnodiging voor een gesprek met burgemeester en wethouders. In 1976 verneemt de vereniging dat er in de investeringsstaat een bedrag is opgenomen voor aanleg van een visvijver aan de Cuneralaan in Rhenen.
Daarna volgen allerlei plannen en instanties elkaar op in adviezen. Maar geen visvijver.

In de Rhenens-Betuwse Courant verschijnt op 18 december 1991 een uitgebreid artikel met de toenmalige voorzitter Job Buitenhuis van HSV De Voorn over de pogingen om te komen tot de aanleg van een visvijver. Dit artikel wordt ook gepubliceerd in het Jubileumboek van HSV De Voorn ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan van de vereniging in 2008.
Ook in de toespraken tijdens de opening van het clubhuis op 10 april 2015 kwam de VISvijver weer ter sprake.

In 1976 werden de plannen bekend gemaakt van het aanleggen van een visvijver aan de Cuneralaan. In 2015 is in de omgeving van de Cuneralaan wel een vijver maar geen VISvijver. Het is de Vogelenzangplas.[zie foto]
In de Vogelenzangplas is het verboden te vissen.

En een visvijver- die komt er heus wel- de vraag is alleen wanneer?

Het volledige artikel over de visvijver van Job Buitenhuis is hier te lezen.