Viswater

De Neder-Rijn

De Neder-Rijn:

Het viswater van De Voorn bestaat uit een deel van de noordoever van de Neder-Rijn, vanaf het Opheusdense Veer onder de gemeente Wageningen, km. 908.001 tot aan km. 917.375 onder de gemeente Amerongen.

Hiervan is ons wedstrijdparcours alleen toegankelijk voor leden van De Voorn of voor vissers, die zijn voorzien van een geldige dag- of weekkaart.
Dit parcours loopt vanaf de ingang van de Grift -of Valleikanaal- tot de eerste krib voorbij de Rijnbrug.
De overige delen van de Neder-Rijn zijn ingebracht in de Grote Vergunning.

De overige viswateren, waar leden van De Voorn gerechtigd zijn om te vissen: zie hiervoor de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren, die elke 3 jaar -met jaarlijkse aanvullingen daarop- wordt uitgegeven door Sportvisserij Nederland aan eenieder, die in het bezit is van een door hen afgegeven geldige VISpas. Of kijk op de VISplanner en download de App.

Het Valleikanaal of Buitengrift

Het Valleikanaal of Buitengrift:

Het Valleikanaal is een kanaal van ongeveer 40 km lang. De naam is ontleend aan de Gelderse Vallei waar het kanaal doorheen stroomt. Het kanaal loopt van de Neder-Rijn aan de voet van de Grebbeberg bij Rhenen naar de Eem in Amersfoort. Op verschillende plaatsen vormt het kanaal de grens tussen de provincies Utrecht en Gelderland.

Het eerste gedeelte van het Valleikanaal of Buitengrift stroomt vanaf de Neder-Rijn tot aan de Grebbesluis en is voor vissers alleen toegankelijk aan de kant van de Grebbeberg. Het viswater is alleen bereikbaar via een fietspad en verboden voor gemotoriseerd verkeer.
Vissers dienen rekening te houden met het feit dat er vee van het Utrechts Landschap kan lopen in bovengenoemd perceel. Het betreden van het perceel gebeurt op eigen risico.

Dit viswater is uitsluitend toegankelijk voor leden van De Voorn, leden van De Rietvoorn te Veenendaal en leden van Ons Genoegen te Wageningen.
De vergunning hiervoor, afgegeven door Het Utrechts Landschap staat ten name van De Rietvoorn, waarbij De Voorn te Rhenen en Ons Genoegen te Wageningen mede zijn genoemd als rechthebbende.
De Buitengrift is vanaf het 2e Vee-rooster tot aan de Grebbesluis natuurgebied en verboden te betreden of te vissen.

Het is in de Buitengrift verboden vanuit een boot of een bellyboot te vissen.

Er worden geen dag- en weekvergunningen voor dit gedeelte uitgegeven.

De overige viswateren, waar leden van De Voorn gerechtigd zijn om te vissen: zie hiervoor de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren, die elke 3 jaar -met jaarlijkse aanvullingen daarop- wordt uitgegeven door Sportvisserij Nederland aan eenieder, die in het bezit is van een door hen afgegeven geldige VISpas. Of kijk op de VISplanner en download de App.

.

De Grift (Valleikanaal)

De Grift (Valleikanaal):

Bisschop Davidsgrift

Het gedeelte van het Valleikanaal vanaf de Grebbesluis bij Rhenen tot aan de spoorlijn Arnhem-Utrecht is ingebracht bij de Federatie MidWest Nederland en uitsluitend bevisbaar voor leden van die Federatie.

Het Valleikanaal is een kanaal van ongeveer 40 km lang. De naam is ontleend aan de Gelderse Vallei waar het kanaal doorheen stroomt. Het doel van het kanaal is de afwatering van diezelfde vallei en het voorkomen van wateroverlast.

De Bisschop Davidsgrift of Grift is een historisch kanaal in de Gelderse Vallei. De Grift werd gegraven tussen 1473 en 1481 onder leiding van Bisschop David van Bourgondiƫ. Doel was de ontginning van de veengebieden ten noorden van Rhenen, de zogeheten Rhenense of Stichtse venen. Het kanaal liep oorspronkelijk vanaf de Neder-Rijn tot Veenendaal.

In de periode 1935-1941 werd in het kader van de werkverschaffing het Valleikanaal in zijn huidige vorm aangelegd, deels ter versterking van de Grebbelinie, deels ter verbetering van de afwatering van de Gelderse Vallei. De naam Bisschop Davidsgrift of Grift werd officieel vervangen door Valleikanaal, in de volksmond spreekt men nog altijd over de Grift.