Nieuws van de Schietvereniging (2019)

Dinsdag, 5 maart 2019

Introductie bij de Voorn van de “winter vissers”

Beste Voorn leden
Graag wil ik u voorstellen aan een groep nieuwe leden die is toegetreden tot “De Voorn” en in de winter voornamelijk gebruik zal maken van een apparaat dat wel naar voren uitsteekt maar geen vishengel is.
De nieuwe leden van De Voorn komen voort uit de vereniging “de Oude en Jonge Schutten” die al langer in Rhenen actief is. Het clubgebouw van De Voorn is vanaf 1 januari 2017 ons nieuwe stekkie waar we met veel enthousiasme het laatste jaar de juiste voorzieningen getroffen hebben voor het uitoefenen van de sport. Voor degenen die het nog niet wisten het gaat hier om luchtdruk schietsport met luchtdrukgeweren en luchtdrukpistolen. Hiervoor hebben wij ook kluizen opgesteld om de “wapens” inclusief de pellets (kogeltjes) veilig op te bergen. Het automatisch kaarttransport om de schietkaart heen en terug te halen over de 10 meter baan was een uitdaging, maar alle 4 de banen (waarvan 1 zowel voor pistool als geweer) werken perfect en het is een heel mooie ruimte geworden. Ook van de Voorn uit is er flink meegedacht en meegewerkt om deze ruimte te realiseren, waarvoor onze dank. Wij zijn trots op het resultaat en nodigen u van harte uit om eens een keer te komen kijken op de donderdagavond.

Geschiedenis
De geschiedenis van “de Oude en Jonge Schutten” Schietvereniging “de Oude en Jonge Schutten” is nog een betrekkelijk jonge vereniging. De naam bestaat daarentegen al lang. Op 26 september 1983 werd de vereniging opgericht onder de naam “Irene”; deze naam heeft de vereniging ruim een jaar gedragen. In oktober 1984 werd de naam veranderd in “de Oude en Jonge Schutten”. Aan deze naam is een geschiedenis verbonden: voor zover bekend werd de allereerste schietvereniging in Rhenen opgericht in het jaar 1465 onder de naam “de Oude en Jonge Schutten”. In 1465 werd ter verdediging van de stad Rhenen de weerbaarheid opgericht. De gemeente moest 7 manschappen leveren aan die weerbaarheid en het toenmalige klooster, genaamd Commanderij van het Duitse Huis, ook twee manschappen. Het totaal aantal manschappen bedroeg dus 9. De weerbare manschappen vormden vereniging en schuttersgilden, die bekend werden onder de naam “de Oude en Jonge Schutten”. Er werd toentertijd geschoten op de Schenkenschans, een fort dat gelegen was op de plaats waar boven aan de huidige Molenstraat een supermarkt is gevestigd. Dit is in het kort de herkomst van de naam van de vereniging. Het doel van de vereniging is natuurlijk een ander dan dat van het laatmiddeleeuwse gilde. Ook de wapens zijn beduidend anders.

Met vriendelijke groet, Adrie Kelderman