In Memoriam Dik Hovestad

Maandag, 3 augustus 2020

IN MEMORIAM

Het ontstellend bericht bereikte ons, dat Dirk Adrianus Hovestad op tweeënzeventigjarige leeftijd is overleden.
In het najaar van 2016 werd zowel Dirk als ik er uitgehaald in het bevolkingsonderzoek darmkanker. Terwijl het bij mij operabel was, kreeg Dirk de desastreuze diagnose uitgezaaide darmkanker. Ik herinner me dat ik samen met Dirk en Ger op de markt aan de praat raakte. Dirk zei: “Ik wil nog helemaal niet dood, het leven is nog veel te mooi!”. Na diverse chemokuren en andere medicaties heeft Dirk het nog bijna vier jaar met zijn ijzersterke wil vol weten te houden, doch deze strijd was niet te winnen.
Dirk is met een kleine onderbreking ongeveer 50 jaar bestuurslid geweest waarvan de laatste tijd in de functie van voorzitter. Als oud-voorzitter heb ik jarenlang met hem mogen samenwerken. Hij kon soms wat impulsief reageren, doch altijd dacht hij in het belang van zijn cluppie.
Vissen zat van jongs af aan in zijn genen en hierdoor behaalde hij vele successen, 4 maal koningsvisser van ‘De Voorn’ en verschillende federatiekampioenschappen heeft hij op zijn naam staan (zie de vele Delftsblauwe borden die in het nieuwe clubhuis hangen te pronken). Altijd was hij samen met zijn compagnon Gert van Ingen in de weer: nieuwe voertjes uitdokteren, nieuwe dobbertjes maken, gieten van loodkegeltjes van verschillend gewicht voor het zinkvissen, monteren van elastiek in de top enz. enz.
Dirk was bovendien een fervent filatelist, postzegels verzamelen was een fanatieke hobby van hem.
Verder was Dirk betrokken bij het bouwen van het nieuwe clubhuis, waarvan het resultaat te zien is in de vorm van een schitterende bar en een mooie lange tafel. Hij had gouden handjes, wat zijn ogen zagen, rolde uit zijn vingers. Met hout kon hij toveren en ook in het metaal stond hij zijn mannetje.
Tot slot wensen wij moeder Hovestad, Ger, Geert, Jacqeline, Arco, Laura en de kleinkinderen heel veel sterkte toe.
Requiescat in pace (Hij rust in vrede)
Oud-voorzitter Job Buitenhuis.